|
Викладання – мистецтво. Як художник, музикант зазнає мук творчості і найвищої насолоди в процесі своєї праці, так і вчитель мучиться, якщо йому не вдається спаяти роботу класу, поставити на певні рейки, заразити дітей своїм інтересом до справи. Звичайно, вчитель тоді тільки може досягти дружної колективної роботи класу, якщо він любить і знає свій предмет. Сухомлинський В.О. Учитель готується до хорошого уроку все життя… Така духовна і філософська основа нашої професії і технологія нашої праці… …Щоб відкрити перед учнями іскорку знань, учителеві треба увібрати море світла, ні на хвилину не відходячи від променів вічно сяючого сонця знань, людської мудрості. Сухомлинський В.О. Значення для розвитку країни та її місця в світі, Указ передусім спрямовано на підвищення статусу освітян у суспільстві, забезпечення доступу всіх громадян країни до якісної освіти, інтеграцію української освіти у європейський освітній простір. Указ Президента України від 04.07.2005 р. № 1013/2005 Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні З метою дальшого розвитку освіти в Україні, її інтеграції в європейський освітній простір, а також створення умов для забезпечення доступу громадян до якісної освіти, утвердження високого статусу педагогічних працівників у суспільстві постановляю: 1. Кабінету Міністрів України: 1) розробити до 1 жовтня 2005 року концепцію реформування освіти в Україні, враховуючи перспективи інтеграції України до Європейського Союзу; 2) підготувати та подати до 1 листопада 2005 року на затвердження програму роботи з обдарованою молоддю на 2006—2010 роки, спрямовану на створення в Україні сприятливих умов для пошуку, підтримки і стимулювання інтелектуально і творчо обдарованих дітей та молоді, самореалізації творчої особистості в сучасному суспільстві; 3) забезпечити розроблення та затвердити: до 1 вересня 2005 року Державну програму інформатизації загальноосвітніх, позашкільних і вищих навчальних закладів на 2006—2007 роки, передбачивши, зокрема, заходи щодо завершення протягом 2006 року комп'ютеризації загальноосвітніх шкіл, забезпечення їх телекомунікаційними засобами виходу до міжнародної інформаційної мережі Інтернет, залучення для цього необхідних коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів; до 1 січня 2006 року державну програму «Студентський гуртожиток», спрямовану на поліпшення умов для навчання та проживання студентської молоді; 4) опрацювати і забезпечити реалізацію заходів щодо: докорінного поліпшення виховної роботи з дітьми, учнівською та студентською молоддю на основі традицій і зви¬чаїв українського народу, вивчення його історичної та культурної спадщини, формування у підростаючого покоління високої патріотичної свідо¬мості, готовності до виконання громадянських і конститу¬ційних обов'язків, поваги до державних символів України; зміцнення демократичних засад в освіті, у тому числі шляхом розвитку учнівського і студентського самоврядування, залучення в установленому порядку дітей та молоді до участі у вирішенні питань місцевого значення; здійснення переходу протягом 2005—2006 років до проведен¬ня вступних випробувань до вищих навчальних закладів шля¬хом зовнішнього незалежного оцінювання навчальних досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти, передбачити відповідне фінансування цих заходів; удосконалення системи прогнозування та задоволення потреб суспільства в педагогічних і науково-педагогічних працівниках та запровадження, починаючи з 2005 року, практики укладання тристоронніх угод «студент — вищий навчальний заклад — роботодавець» для осіб, які навчаються за державним замовленням за напрямами і спеціальностями педагогічного профілю; запровадження, починаючи з 2005 року, прийому за державним замовленням на денну форму навчання до державних вищих навчальних закладів в обсягах не менше 50 відсотків від загального обсягу прийому громадян із за¬безпеченням відповідного фінансування; створення умов для реалізації громадянами України, які тимчасово або постійно проживають за кордоном, права на повну загальну середню освіту, зокрема шляхом використан¬ня технологій дистанційного навчання; удосконалення наукового супроводження розвитку освіти, збільшення обсягів фінансування наукових досліджень у цій сфері, видання Академією педагогічних наук України навчальної, наукової та методичної літератури; створення національної системи моніторингу якості освіти на основі критеріїв держав — членів Європейського Союзу та забезпечення участі загальноосвітніх навчальних закладів у міжнародних обстеженнях якості освіти; 5) вжити в установленому порядку заходів щодо викоренення ха¬барництва та інших негативних явищ у сфері освіти, активізу¬вати дії, спрямовані на їх профілактику та запобігання; 6) забезпечувати дотримання вищими педагогічними навчаль¬ними закладами квот прийому на навчання сільської молоді; 7) здійснити низку заходів, спрямованих на реалізацію в Ук¬раїні положень Болонської декларації, зокрема розробити та затвердити нові переліки напрямів (спеціальностей), за якими здійснюватиметься підготовка фахівців у вищих навчальних закладах, державні стандарти вищої освіти, вирішити питан¬ня щодо вдосконалення мережі вищих навчальних закладів, їх підпорядкування та створення в установленому порядку укрупнених регіональних університетів, утворити міжвідом¬чу комісію з підтримки Болонського процесу в Україні; 8) вирішити до 1 січня 2006 року питання щодо налагодження виробництва та постачання загальноосвітнім, професійно-технічним і вищим навчальним закладам сучасних техніч¬них засобів навчання з природничо-математичних та техно¬логічних дисциплін; 9) удосконалити систему видання навчальної літератури, здій¬снити заходи щодо підвищення її якості, забезпечення такою літературою навчальних закладів, ефективно використову¬вати виділені для цього бюджетні кошти, забезпечити підготовку та видання комплекту навчально-методичних посібни¬ків серії «Бібліотека вчителя» для педагогічних працівників, студентів вищих педагогічних навчальних закладів; 10) забезпечити поетапне підвищення розмірів оплати праці пе¬дагогічних і науково-педагогічних працівників з метою при¬ведення їх у 2006 році у відповідність із вимогами статті 57 Закону України «Про освіту»; 11) удосконалити умови оплати праці педагогічних працівників зокрема щодо встановлення підвищених посадових окладів залежно від кваліфікаційної категорії і педагогічного звання, збільшення розмірів доплат за окремі види педагогічної діяльності; 12) забезпечити виплату доплат педагогічним працівникам позашкільних навчальних закладів у розмірах, визначених статтею 22 Закону України «Про позашкільну освіту»; 13) вирішити в установленому порядку питання щодо встановлення доплати протягом трьох років за першим місцем роботи педагогічним працівникам загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів, розташованих у сільській місцевості; 14) переглянути посадові оклади (ставки заробітної плати) педагогічних працівників шкіл-інтернатів усіх типів і позашкільних навчальних закладів, методистів районних та міських методичних кабінетів, а також керівників дошкільних, за¬гальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних навчальних закладів та вищих навчальних закладів І—II рівнів акредитації з метою залучення висококваліфікованих педа¬гогічних працівників для роботи на цих посадах; 15) збільшити розміри грошових премій переможцям всеук¬раїнського конкурсу «Учитель року»; 16) опрацювати питання щодо проведення у 2007—2009 роках реформи оплати праці працівників освіти; 17) передбачати щорічно під час розроблення проектів законів про Державний бюджет України бюджетні призначення на: реалізацію в повному обсязі державних цільових програм у сфері освіти, зокрема Державної програми «Вчитель», Програми «Шкільний автобус», Програми розвитку позашкіль¬них навчальних закладів на 2002—2008 роки, визначивши кошти для цих потреб окремим рядком; видання достатньої кількості навчально-методичної літератури, модернізацію матеріально-технічної бази загальноос¬вітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладів; роботу з обдарованою молоддю та розвиток діяльності Малої академії наук України; розвиток державних навчальних закладів в обсязі не менше 10 відсотків від загального обсягу асигнувань на освіту; 18) переглянути у тримісячний строк порядок визначення нормативів матеріально-технічного, фінансового забезпечення дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних навчальних закладів та вищих навчальних за¬кладів І—II рівнів акредитації; 19) удосконалити порядок фінансування позашкільних нав¬чальних закладів, внести в установленому порядку відповід¬ні пропозиції; 20) вирішити в установленому порядку питання щодо збільшен¬ня у 2006 та наступних роках бюджетних призначень для надання цільових пільгових державних кредитів громадянам для здобуття вищої освіти; 21) опрацювати питання щодо підвищення з 1 січня 2006 року розмірів стипендіального забезпечення студентів вищих нав¬чальних закладів, передбачивши додаткове збільшення на 10 відсотків стипендій студентам, які навчаються за напрямами та спеціальностями педагогічного профілю; 22) вивчити питання та внести в установленому порядку пропо¬зиції щодо надання, починаючи з 1 січня 2006 року, адресної грошової допомоги випускникам вищих навчальних закладів, які здобули освіту за напрямами і спеціальностями педагогіч¬ного профілю та уклали не менше ніж на три роки угоду про роботу в загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладах, визначених органами управління освітою; 23) вжити заходів щодо Поліпшення умов проживання та запро¬вадження ефективного механізму забезпечення житлом пе¬дагогічних і науково-педагогічних працівників, насамперед у сільській місцевості; 24) внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо встановлення Державної премії України в галузі освіти та почесного звання «Народний вчитель України». 2. Заснувати, починаючи з 2006 року, щорічні стипендії Прези¬дента України для переможців Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових навчальних предметів і Всеукраїнсько¬го конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів — членів Малої академії наук України у розмірі, що визначаєть¬ся Кабінетом Міністрів України. Кабінету Міністрів України подати у двомісячний строк проекти положень про порядок призначення зазначених стипен¬дій та передбачати, починаючи з 2006 року, у проектах Де¬ржавного бюджету України видатки на їх виплату. 3. Міністерству освіти і науки України, Раді міністрів Автоном¬ної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольсь¬кій міським державним адміністраціям: розробити критерії оцінювання якості навчального процесу та здійснювати на їх основі із залученням органів учнівського та студентського самоврядування, батьків, громадськості моніторинг ефективності діяльності навчальних закладів та визначати їх рейтинг; визначити перелік населених пунктів, навчальні заклади яких необхідно в першочерговому порядку забезпечити педа¬гогічними працівниками, та створювати умови для залучення до роботи в них випускників вищих навчальних закладів; забезпечити створення належних умов для здобуття якіс¬ної освіти дітьми-сиротами, дітьми, позбавленими батьківського піклування, та дітьми, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, їх соціальної адаптації; вжити заходів щодо розвитку мережі позашкільних навчальних закладів, у тому числі еколого-природничого, науково-технічного, фізкультурно-оздоровчого напрямів, територіальних відділень Малої академії наук України, їх матеріально-технічного забезпечення та фінансування; забезпечити ефективне використання інформаційних, зокрема мультимедійних та електронних засобів навчання, створення мережі інформаційного забезпечення сфери осві¬ти, запровадження інтерактивних методів навчання; запровадити, починаючи з 2006 року, психолого-педагогічне тестування для вступників до вищих навчальних за¬кладів на напрями і спеціальності педагогічного профілю; вжити заходів щодо модернізації матеріально-технічної та навчально-методичної бази інститутів післядипломної педаго¬гічної освіти з метою підвищення ефективності їх діяльності; вирішити в установленому порядку питання щодо забез¬печення приміщеннями Українського центру оцінювання якості освіти та його регіональних підрозділів; забезпечити створення державної відеотеки педагогічного до¬свіду, започаткувати видання Книги педагогічної слави України; проаналізувати об'єкти незавершеного будівництва де¬ржавних навчальних закладів та за результатами такого аналізу вжити протягом 2006—2008 років заходів щодо за¬вершення будівельних робіт на об'єктах, готовність яких складає понад 70 відсотків; вирішити в установленому порядку питання про заснуван¬ня стипендій для переможців II етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів — членів Малої академії наук України. Президент України В. Ющенко |