Про роботу "Комп'ютерного центру" щодо формування  комп'ютерної грамотності старшокласників та перспективи її удосконалення.



Комп'ютерні технології стрімко ввірвалися в усі сфери нашого життя, стали такою ж реальністю, як телефонний зв'язок чи подорожування літаком. Вони спрощують спілкування та співробітництво, стають визначальними в економіці та на виробництві, культурі та мистецтві, науці та освіті. Суспільство, яке дбає про своє майбутнє, повинно усвідомити колосальні можливості, надані новими  комп'ютерні технологіями, та навчитися грамотно застосовувати їх. У першу чергу в освіті. Ті, хто сьогодні сидить за партою, не повинні перебувати на узбіччі глобального світового розвитку.

Ми можемо довго дискутувати з приводу ефективності комп'ютерних технологій на уроках, але не використовувати їх не маємо права. Можливості сучасного уроку й системи освіти взагалі значно розширюються завдяки використанню інтерактивних комп'ютерних технологій.

Рівно 5 років тому в нашому місті було створено унікальний заклад освіти - комунальний заклад міжшкільний навчально-виробничий комбінат "Комп'ютерний центр". І, мабуть, саме зараз буде доцільним підбити підсумки роботи нашого закладу за перші 5 років та будувати плани на майбутнє. Лише 60 років минуло з моменту створення першого комп'ютера, 20 років - з моменту впровадження інформатики в шкільний курс. Зараз це предмет, знання якого потрібні абсолютно кожному учню. Щорічно в  "Комп'ютерному центрі" навчається більше ніж 500 учнів шкіл міста, для яких створені всі умови для формування комп'ютерної грамотності. В перший рік нашої роботи, завдяки створенню "Комп'ютерного центру", учні всіх шкіл міста мали змогу вивчати інформатику на сучасній техніці. Зараз декілька шкіл мають свої комп'ютерні класи, а вчителі інформатики цих шкіл мають змогу використовувати досвід вчителів "Комп'ютерного центру".

Для вивчення інформатики кожен клас, який налічує більше ніж 16 учнів, ділиться на 2 підгрупи, що дає змогу кожному учню більше часу самостійно працювати за комп'ютером. Заняття для учнів проводяться парами, що є дуже доцільним, так як на одному уроці учні отримують нові знання, а на другому закріплюють знання, виконуючи практичну роботу. Також учні мають змогу прийти на індивідуальне заняття один раз на тиждень для коригування своєї оцінки, вивчення матеріалу пропущеного уроку або ж отримання додаткових знань. Проведення таких уроків є виправданим, так як програма з інформатики дуже насичена. 

Кожна школа по різному підходить до виділення годин на уроки інформатики. Більшість шкіл виділяють на ці уроки 2 години на тиждень. Учні таких класів встигають засвоїти лише необхідний мінімум знань. Деякі школи, а саме ЗОШ№2, 10, виділяють на інформатику ще 2 години трудового навчання. Тобто такі учні відпрацьовують в 2 рази більше уроків, ніж попередні учні. Вони засвоюють програмовий матеріал і декілька факультативних програм. Тому і їх знання на порядок вищі. Зовсім по іншому підійшла до викладання інформатики адміністрація гімназії. А саме, учні математичних класів вивчають інформатику з 7-го класу, причому в 10 та 11 класах по 4 години на тиждень. Тобто відпрацьовують в 3,3 рази більше уроків, ніж учні звичайних класів. Тому, саме випускники гімназії є найбільш конкурентно спроможними і  саме вони посідають призові місця на міських та обласних олімпіадах з інформатики. За 5 років вчителі "Комп'ютерного центру" підготували 12 призерів міських олімпіад та 3 призера обласних олімпіад. Переможцями обласних олімпіад були: Качковський Сергій - випускник 7М класу гімназії 2002 року, Худяков Максим - випускник 7П класу гімназії 2004 року, Антонюк Ігор - учень 7М класу гімназії.

        Хочеться окремо зупинитись на такій ланці роботи КЦ як сумісна праця вчителів інформатики та вчителів інших предметів. Дослідження свідчать, що лише 1 вчитель з 5 почувається добре підготовленим для впровадження комп'ютерних технологій в процес навчання своєму предмету. Не може не викликати занепокоєння той факт, що учні 4-х вчителів з 5-ти не використовують комп'ютер у навчанні. В сучасному світі потреба в комп'ютерних технологіях постійно зростає - вони необхідні і вдома, і на робочому місті. Тому школи не можуть залишатись осторонь. Вчителі усвідомлюють це, але потребують допомоги, яка дозволила б їм вийти за межі звичайної практики. Таку допомогу надають вчителі КЦ. Ми залучаємо вчителів шкіл до проведення інтегрованих уроків. Не всі вчителі ще підготовлені до проведення таких уроків. Але з кожним роком таких вчителів стає все більше. Так, на базі КЦ проводились інтегровані уроки з математики, хімії вчителями гімназії Романенко С.В., Варзар Н.М., ЗОШ№2 Биковою Д.Д., ЗОШ№4 Антонюк Т.М., ЗОШ№7 Івановою Св. Станіславівною. На базі нашого центру проводилось МО вчителів математики. 

Весь попередній навчальний рік в КЦ був присвячений 20-річчю шкільного предмету інформатика. Учням було запропоновано провести дослідження історії розвитку шкільного предмета "Інформатика" у своїй школі та спрогнозувати, яким буде вивчення цього предмета через 20 років. Результатом роботи був міжшкільний конкурс, на який були запрошені перші вчителя інформатики шкіл міста та були підведені підсумки конкурсу, визначені переможці та нагороджені призами. 

На уроках інформатики, вивчаючи тему "Графічний редактор", вчителі постійно прагнуть розвивати у дітей почуття прекрасного, творчі здібності. Тому результатом вивчення цієї теми постійно є міжшкільний конкурс. Так в минулому навчальному році було проведено конкурс малюнків на новорічну тематику. Найкращі роботи було роздруковано на кольоровому принтері. І ці роботи всю минулу холодну зиму прикрашали наше немолоде приміщення.

Хочеться відмітити ще одне досягнення минулого року. Це участь нашого вчителя Терещенко Л.П. в обласному конкурсі "Вчитель року - 2006", на якому вона посіла почесне 5 місце. 

За 5 років роботи КЦ значно покращився рівень науково-методичної роботи, кабінети вчителів поповнились дидактичними матеріалами, зробленими самими вчителями. Підбираючи матеріал, вчителі прагнуть враховувати профільність класів. А саме, у нас навчаються філологічні, математичні, природничі, гуманітарні класи.

За 5 років значно покращилась матеріально-технічна база КЦ. 5 років тому ми мали 2 комп'ютерних класа, зараз -3. В кожному класі є принтер, сканер, ксерокс, є 1 кольоровий принтер, постійно працює Інтернет. 

Це лише основні наші здобутки. Але кожного року з наближенням вересня наш педагогічний колектив складає нові плани, прагне підкорити ще одну вершину. Шкода, що не можна зараз показати учнівські роботи, які готувались на свято 20-річчя інформатики. Мені здається, що думки учнів щодо майбутнього інформатики дуже слушні. Вважаю парадоксальним той факт, що зараз 90 %  дітей 6-річок, ідучи до школи, вміють працювати на комп'ютері. А в школі вони з ним зустрінуться лише в 10-му класі! Не кажучи вже про учнів 9-х класів, які не йдуть в 10-ий клас. Вони в школі навіть не познайомляться з комп'ютером. В Миколаївському обласному інституті післядипломної освіти вчителів рекомендують починати вивчення інформатики з 2-го класу. Цей вік вважається найоптимальнішим. Для цього вже декілька років розроблені державні програмні засоби. Більшість шкіл Миколаєва і області працюють за такою програмою. Вважаю, що така практика повинна бути і в нашому місті.

На мою думку, КЦ повинен бути методичною опорою для всіх вчителів міста. На базі нашого центру потрібно проводити семінари, конференції, уроки та виховні заходи.  

 Урок - найважливіша організаційна форма процесу пізнання світу учнями. Надзвичайно важлива виховна мета уроку в тому, щоб запалити в учнів жадобу пізнання. Якими засобами повинен оперувати вчитель, щоб його робота не перетворилася на рутинну, щоб учні не втратили інтересу пізнання? Треба уважно ставитися до кожного уроку, намагатися зробити його неповторним, несхожим на інші. Учитель повинен бути в постійному пошуку, спиратися на найновіші досягнення науки і техніки. Специфіка предмета інформатики в тому, що вчителю не доводиться відповідати на запитання: "Навіщо це нам потрібно?" Скоріше це запитання можна адресувати учням, і будьте певні, що вони завжди знайдуть на нього відповідь.

В інформатиці для кожного учня знайдеться питання, яке його цікавить, оскільки шкільна програма з інформатики включає великий обсяг завдань.

На шляху досягнення поставленої мети перед учителем виникає багато перешкод. Народна мудрість говорить: "Краще один раз побачити, ніж сто разів почути". З досвіду відомо, що робота з комп'ютером набагато більше подобається дітям, ніж вислуховування вчителя і конспектування нового матеріалу. Наукою доведено, що більше 90% інформації людина сприймає органами зору.

Вважаю, що нашому місту потрібна Інтернет-бібліотека, яку можна створити на базі КЦ. Нарешті, просто потрібен комп'ютерний кабінет, де учні могли б готувати мультимедійні проекти на інші уроки, реферати, наукові роботи. І нарешті, потрібно створити комп'ютерізовану освітянську базу, до якої мали б доступ всі вчителі.

Можна зробити висновок, що  комп'ютерні засоби - це нова сторінка в освіті. При використанні комп'ютера педагог більш гнучко може керувати процесом пізнання, організовувати самостійну роботу учнів у формі індивідуальних та диференційованих завдань, а також - для самопідготовки.

В цілому комп'ютеризоване навчання не може замінити людину-викладача, воно тільки може доповнити й удосконалити її діяльність. В тих областях, у яких розвиваються самостійність, творче мислення, комп'ютеризоване навчання зіграє унікальну роль.

Сучасний етап розвитку суспільства настільки "заінформатизований", що вимагає від закладів освіти реформування в освітній сфері, розширення тематики пропонованої учням інформації. Без впровадження комп'ютерних технологій в навчальний процес якісних показників у навчанні сьогодні неможливо досягти.


Джерелом занепокоєння багатьох батьків зараз є Інтернет. Спочатку вони з радістю сприймали його, вважаючи, що це відкриє захоплюючий світ навчальних можливостей для дітей. Проте дуже скоро батьки розуміють, що діти використовують Інтернет не для виконання завдань і пізнання світу, а проводять години, обмінюючись миттєвими повідомленнями зі своїми друзями, граючись або спілкуючись із незнайомими людьми в чат-кімнатах. Хочу звернути увагу на те, що в сучасному світі на дитину чатують небезпеки, про які ще десять років тому навіть не говорилося - це інтернетзалежність.

Злочинність в Інтернеті щороку збільшується, анонімністю та легкістю спілкування в Інтернеті користуються терористичні організації, люди, які займаються виготовленням порнопродукції, наркоторгівці.

Справді, Інтернет є прекрасним інструментом для молодих людей, особливо для тих, хто відчуває труднощі у спілкуванні зі своїми ровесниками. Вони можуть користуватися популярністю в Інтернеті, оскільки зовнішність та атлетичні дані там не є важливими, і це може допомогти їм набути високу самооцінку.

Проте надмірне користування комп'ютером може ще більше ізолювати сором'язливих, замкнених дітей, спричинити уникання інших видів діяльності, виконання домашньої роботи, занять спортом, зменшити час на сон або спілкування з іншими дітьми. Батьки та вчителі зазвичай не знають, що є така проблема, допоки вона не виявиться й не стане серйозною.

Соціальне здоров'я дітей і молоді здебільшого залежить від того, як вони проводять вільний час. Тому особливої уваги заслуговує проблема відвідуванням дітьми комп'ютерних клубів.

Комп'ютерні клуби за багатьма критеріями відрізняються від кабінетів інформатики у загальноосвітніх навчальних закладах:

         відвідувачами комп'ютерних клубів є не лише діти, а й дорослі;

         тривалість перебування юних гравців у клубі необмежена і безконтрольна;

         у клубі можна перебувати і вночі;

         тривалість гри, її якість та безпека дітей у клубі не контролюються;

         немає нормативних документів, які регламентували б роботу комп'ютерних ігрових закладів;

         незадовільні умови розміщення клубів;

         більшість комп'ютерних клубів не має гідних санітарно-гігієнічних умов, порушуються температурно-повітряний і вентиляційний режими і, як наслідок, - незадовільні показники мікроклімату, природного та штучного освітлення, шуму і хімічного забруднення.

Діти в комп'ютерних клубах не захищені від можливості наштовхнутися на незаконні сайти в Інтернеті та від жорстоких чи азартних ігор. Для того, щоб дитина не стала жертвою кіберзлочинців, а також щоб захоплення Інтернетом не заважало реальному життю і не перетворилося на інтернетзалежність, необхідні спільні зусилля різних громадських організацій. Але навіть найефективніша взаємодія не зможе замінити вчителя, який завжди має виявляти готовність захистити дитину від небезпеки. І самі вчителі повинні навчати учнів правильного користування мережею і порадити батькам, як встановити баланс між користуванням Інтернетом та іншими видами діяльності. Постає питання організації цілісного освітнього простору, який створив би умови для наповнення внутрішнього світу підлітка ціннісним змістом.

    




Используются технологии uCoz